بررسی گرافیک نقوش دست بافته های کردستان ایران بعد از اسلام
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده هیمن سهرابی
- استاد راهنما فهیمه پهلوان
- سال انتشار 1394
چکیده
چکیده پژوهش حاضر تلاشی است برای معرفی و آشنایی با گذشته، فرهنگ و موقعیت منطقه کردستان و در حد نیاز ارائه هنر بومی صنایع دستی این استان است. این پژوهش ارائه مختصری از بررسی و تحقیقات میدانی ، مطالعه ای و مشاهدات آثار هنری دست بافته های استان است و تلاش دارد که ظرفیتی برای کشف و حفظ آثار دست بافته های کردستان ایجاد کند.در این بین سعی شده است در حد توان اطلاعات لازم برای کسب نتیجه مطلوب این پژوهش جمع آوری شود. روش تحقیق در این پژوهش به شیوه توصیفی و تحلیلی است. بنابه محدودیت زمانی و کمبود امکانات، بررسی تمامی دست بافته های استان مقدور نبوده است، به همین خاطر برآن شدم که شناخته ترین و نمونه جامع تری از دست بافته های استان را مورد بررسی قرار دهم و نتایج آن هم بی ارتباط با دیگر دست بافت های استان نباشد. در این پژوهش تلاش شده است که تعدادی شاید کمتر اما نمونه هایی رایج تر ازگلیم کردستان را از لحاظ ساختاری و فرمی مورد کنکاش قرار دهیم؛ برای این کار لازم به بازسازی گرافیکی نمونه ها به شیوه ای کاملاً مشابه به نمونه اصلی بود. 10 نمونه از گلیم های استان شامل دو منطقه بیجار و سنندج(سنه) شناسایی و هر یک جداگانه با روش لایه برداری تصویر مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه نقش مایه تمامی گلیم ها بررسی و در جداول جداگانه و طبقه بندی شده ارائه شده اند. سپس کلیه نقوش گلیم دو منطقه باهم مقایسه شد تا به نتایج کلی و قابل قبولی در ارتباط با بافت تصویری گلیم کردستان دست یابم. نتایج بدست آمده از این پژوهش بازگوکننده سادگی و بی پیرایگی مردم این منطقه است. نقوش ساده و هندسی و گاه منظم و نامنظم، هنری که بر پایه اشکال ساده و خطوطی شکسته و در مواردی نیز اندام وار ولی کاملاً ساده شده نقش پردازی شده است، با الهام از طبیعت و اعتقادات و باورهای خود شکل گرفته است. این نقوش با رنگ هایی که از محیط اطراف تهیه کرده اند رنگ پردازی شده اند. انعکاس هیجان و شادی و جنب و جوش درونی که در این دست بافته ها، به عنوان رفع نیازهای روزانه استفاده می شوند، به نمایش درآمده اند. واژگان کلیدی: کردستان، دست بافته، نقش مایه های گلیم بیجار، نقش مایه های گلیم سنه
منابع مشابه
طبقه بندی نقوش دستبافته های بومی شهرستان بهشهر
نقش و نگاره همواره و در همهی زمانها، زائیدهی ذهن خلّاق هنرمند و جلوهای از هویّت فرهنگی و اعتقادات مردم آن منطقه بوده است. در دستبافتههای بومیِ منطقهی بهشهر ـ که یکی از هنرهای دستی با ارزش و قابل توجّه در منطقه به حساب میآید میتوان این نقش و نگارهها را که با زیباییِ هرچه تمامتر توسّط بافندگان به تصویر کشیده شده است، مشاهده نمود. نقشهای این دستبافتهها و رنگهای به کار رفته در نخ و الیاف آ...
متن کاملبررسی نقوش دست بافته های کُردستان کار عملی: طراحی پوستر فرهنگی با استفاده از این نقوش
در این پایان نامه نقوش دست بافته های استان کُردستان شامل: فرش، گلیم، سجاده (جانماز)، موج (رختخواب پیچ) و کلاه کُردی از دیدگاه بصری و با استفاده از رویکرد فرمالیستی ( فُرم-شناسانه) بررسی شده است. علاوه بر آن رنگ های غالب به کار رفته (3 رنگ غالب)، که پُرکاربردترین رنگ ها در فضای کُلی دستبافته ها می باشند، در دو نوع از دستبافته ها، یعنی فرش و گلیم بررسی شده است. در هر دو مورد فوق روش به کار رفته، توصیف...
عوامل مؤثر بر آفرینش نقوش انتزاعی و تجریدی در دست بافته های قشقایی
چکیده چیستی، چرایی و چگونگی آفرینش نقش ها در دست بافته های کاربردی ایلی و عشایری همواره یکی از مهم ترین پرسش های موجود در حوزه هنر بافندگی عشایری بوده است. طرح ها و نقش های موجود در متن و محتوای دست بافته های عشایری انتزاعی، تجریدی، شکسته و رو به سوی ساده گرایی دارد. فرآیند بافت نیز به صورت ذهنی بافی، حفظی بافی و بداهه بافی است که از مهم ترین شاخص های زیبایی شناختی و دیداری (بصری) این نوع از دس...
متن کاملبررسی نقوش دست بافته های زنان کرد مکریان با تاکید بر نقوش روی کلاه
هر ملتی با توجه به دانش ، ذوق و سلیقه و نیاز اجتماعی خویش دارای صنایع دستی و هنرهای سنتی بی شمار و خاص خویش می باشد.این هنرها بخش شاخص فرهنگ و تمدن آن ملت را تشکیل می دهند . مردم کرد هم همسان سایر قوم های پراکنده ایران و جهان دارای هنر و فرهنگ خاص و منحصر به فرد می باشند. هر چند که به علت شرایط تاریخی و حوزه اجتماعی کردهای مکریان و دیگر کردها ، ما در پیشنه این تمدن تاریخی ، اثری از نقاشی و هنر ...
15 صفحه اولروش بهکارگیری نقوش قالی در طراحی گرافیک
As patterns of other Iranian handicrafts, carpet patterns are valuable and extensively rich sources of visual elements to be used in today’s graphical works whenever appropriate. Due to the fact that these patterns have paved a long way through the history of carpet-weaving, they have been evolved into distilled and beautiful patterns of precise and orderly design structures. It is a cult...
متن کاملبررسی تکنیک بافت دست بافت های عشایر فارس بافته های منسوخ شده
This study examines weaving techniques in three rare samples of Ghashghaei tribe hand-woven artifacts. Two first samples, “Shishe dermeh baafi” and “O’ei baafi” (2 laaye baafi) we found similarities and differences in the weaving structures, which are: Similarities: Both are hand-woven products woven through flat weaving, having two opposite colours warp and woof. ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023